sandramedk

Blodgivare

Kategori: Allmänt


Tisdagen den 16 Juni klockan 10,00 knallade jag in på Mariestads sjukhus för att ge min första blodtappning. Jag kan nu mera kalla mig blodgivare och det känns så himla bra. Inför varje tappning måste man först fylla i en hälsadeklaration där man får svara på frågor som t.ex. fullt "Känner du dig för tillfället frisk?" "Har du varit utomlands den senaste tiden?" "Har du bytt sexuell partner under den senaste tiden?" eller " Har du tagit droger?" Sedan får man information om hur tappningen går till. Man får sätta sig tillrätta i stolen och lägga ut vänster arm i en bekväm position åt sidan. Sköterskan sticker sedan in en nål som är lite tjockare än en vanlig nål, just därför att blodet ska kunna rinna lättare. De tar sedan ut 450 ml blod, i kroppen har man vanligtvis 4-5 liter blod. Sedan får man juice att dricka och man får en stund att samla sig och slappna av. Som blodgivare får man ersättning varje gång man tappar, man kan få kläder, presentkort och checkar. Jag valde att skänka mina pengar till barncancerfonden.  När man känner sig redo så får man ställa sig upp, sköterskan kollar färgen i ansiktet och verkar allt bra så får man lov att gå. Jag kände mig fulltkry och efter att jag hade fått mina järntabletter (som är VIKTIGT att man äter) och beställt en ny tid till den 6:e oktober kunde jag promenera ut med huvudet högt, jag hade gjort något bra och jag var nöjd och glad. Detta kan ni också få känna! Bli blodgivare!

http://www.geblod.nu/
..eller prata med mig för att få mer information, telefonnummer etc.


Kommentarer

  • Erik säger:

    Kanon Sandra!

    2009-06-21 | 20:01:11

Kommentera inlägget här: