sandramedk

Att söka till högskola eller universitet

Kategori: Allmänt

USCH det här här inte alls roligt. Sitter med mina ton kataloger från Sveriges olika högskolor och universitet och försöker läsa genom dem för att hitta nåt som skulle passa mig. Jag har skrivit ut statistiken från VHS och försöker avgöra vad som är möjligt/omöjligt. Jag gjorde ett utbildningstest på Umeå's hemsida, det visade att jag´skulle satsa på något inom ekonomi, turism, restaurang eller konst/design. Jag har skrivit upp några förslag, vill ni höra?

Fastighetsekonomi 3 år, i Karlstad, ett plus är att det är bostadsgaranti i Karlstad
Fastighetsmäklarprogrammet i Malmö, ett plus är att man kan söka till våren också
Textilekonmutbildningen i Borås
Textilingenjörsutbildningen, också i Borås
Gastronomiprogrammet i Kristianstad
Arkitekt på Linnéuniversitetet, ett minus är att jag aldrig kommer komma in
Civilekonom i Linköping, något för mig verkligen?
Kulturvetenskap, också i Linköping

Vad tror ni? Jag skulle uppskatta om ni få själar som läser detta skulle kunna lämna en kommentar med lite råd eller liknande. Vad tror ni jag skulle passa som? Har ni några ytterligare förslag, skulle behöva er hjälp.




Sillen verkar också ha tröttnat..

Kommentarer

  • Nadia säger:

    Jag vet inte om jag ser dig som en arkitekt, men i och med att du är säker på att du inte kommer in (säker kan man i för sig aldrig vara?) så skulle jag sätta det alternativet först när du söker. En textilekonom, vad gör en sån? Framtidsutsikter? Och gastronomiprogrammet är säkert kul, men vad blir du sen när du är klar? Jag tror däremot att fastighetsmäklare skulle passa dig! Så antingen det i Malmö eller det i Karlstad. Sen beror det ju på hur hemmakär du är, Malmö är en bit bort... Hoppas det varit till någon hjälp!

    2010-04-07 | 15:34:33
    Bloggadress: http://vyfranettluftslott.webblogg.se/
  • Karin säger:

    Vilket tycker du skulle vara roligast och trivas bäst med att jobba som? Gastronomi låter coolt.

    2010-04-07 | 16:33:18
  • Anonym säger:

    Hej Sandra! Inte för att jag tror att jag är så bra på att hjälpa vid val men jag kan ju försöka iaf:)

    Viktigast är nog att du känner att du vill jobba med det du läser. Dippar kommer garanterat, då det kommer kännas tråkigt i plugget, men är målet värt det så är det ju bara att köra på. Jag tycker att du verkar vara inne på nåt kreativt, textil och matlagning och även arkitektur. Det tror jag passar dig! Och du behöver ju inte vara bra innan du börjar, du ska ju lära dig väl där. Annars är det ett skitprogram;) Du fyller 20 iår, så då kan du ju plugga folkhögskola med. Det kanske är nåt, att testa?

    Ha det riktigt bra, KRAM

    2010-04-10 | 17:08:47
  • Linnéa Törnhage säger:

    haha, glömde skriva vem det var, men det var jag;)

    2010-04-10 | 17:09:39

Kommentera inlägget här: