sandramedk

Pad-Thai

Kategori: Allmänt

Pad-Thai stod på menyn idag och JAG lagade maten (Ja, ni får skratta högt) men den blev riktigt god! Eftersom jag somsagt inte har något liv så tänkt jag slösa lite tid på att domumentera mitt lyckade matlagande. Jag gör det Alex Schulman-style!



Tag två stycken vitlöksklyftor och hacka-hacka-hacka de till små bitar. Samtidigt ligger kycklingen i micron (eftersom jag glömde tina upp den i god tid) och när de är hanterbara hackar jag också dem i små bitar.



Lägg sedan glasnudlarna i blöt och gör gärna som jag, lägg dem först i en kastrull som du ganska snabbt märker är för liten (eftersom du inte heller har någon förmåga att se sånt).



Byt till fredags-mys-chips-skålen, den blir perfekt. Låt dem ligga där tills de blir lagom "chewy", men fortfarande har sk. al dente. 



Nu är det de rostade jordnötternas dags att få en genomkörare. Hacka-hacka-hacka dem sönder till små bitar. Hacka ganska många jordnötter (kan tyvärr inte säga ett exakt antal eftersom jag inte orkade räkna) men jag var tvungen att hacka massa mer då jag märkte att det inte räckte, så ta i, bättre mer än mindre.



Stek kycklingen, vi hade bara kycklinglår hemma vilket jag tycker ser så himla äckligt ut (och inte alls lika gott) jag skulle hellre valt kycklingbröst, välj kycklingbröst, jag vill ert bästa! Använd olja och en wok, glömde jag att nämna det?



Skiva tre stycken lime, två utav dem ska användas till matlagningen och den tredje ska vara på bordet ifall någon vill ha ytterligare lime. Yummie!





Häll nu av vattnet från böngroddarna, om ni inte vet hur man gör så visar bilden hur man gör. Vackert och pedagogiskt.



Häll över kycklingen på ett annat fat, häll i ytterligare olja och hetta upp det till jättevarmt!! Häll sedan i vitlöken, och cirkus en matsked socker. Tillsätt sambal oelek (0.5 tsk per person), jordnötter och sweet chili sås, och groddarna.



Tillsätt nudlarna och limen, kramar ur saften och rör om alltsammans.




Fös wooken åt sidan, samtidigt som du knäcker två ägg som du samtidigt steker.



Nu var det tydligen dags att bryta av stekspaden och då tar man istället till en hederlig gammal träslev, näst intill brytbara. Detta gör inte maten godare, så känner ni för det, hoppa över detta steg.



KLART! Middagen är klar, kom och ät! Nu är det bara tillbehören som fattas..



Duka fram sweet chili sås, limeklyftorna, rostade hackade jordnötter och salt.



Nu fram med kinapinnarna och hämta familjen och till dryck rekomenderar jag LOKA citron.



Tabaross! Mycket uppskattat från familjen även från mamma som var skeptisk till groddarna. Det tråkiga är bara att nu tror ju de att jag KAN laga mat, vilket jag verkligen inte kan..

Men lycka till iallafall och smaklig måltid!

Receptet hittade jag hos Inas insikter

Kommentarer

  • Nadia säger:

    Åh yum, va gott det lät!

    2010-02-23 | 19:55:16
    Bloggadress: http://vyfranettluftslott.webblogg.se/
  • Frida :) säger:

    Åh, detdär såg ju riktigt smarrigt ut! Inte illa Sandra ;)

    2010-02-24 | 17:05:09

Kommentera inlägget här: