sandramedk

Sälar, Carmel och spring i backar i San Francisco

Kategori: USA

Hallå där, 

Nu befinner vi oss i San Francisco, det sista stoppet på vår roadtrip i USA, känns lite sorgligt. Men ännu har vi tre dagar kvar innan flyget går vidare mot Fredricton. 

Vad har vi då gjort idag? VI vaknade och packade ihop våra tusen väskor, mosade in det i bilen och gick och käkade frukost. Jag käkade en omelett med ost, ost, ost, bacon, ost och ost. Den smakade ost. Sen fortsatte vi norrut, stannade till på vägen och såg SÄLAR. Eller rättare sagt Elefantsälar, stora som svin och jättecharmiga. Vad jag också måste meddela är att temperaturen har sjunkit betydligt, från att vi landade i Las Vegas för en vecka sedan med en temp på 42 grader har vi nu nåt svensk-sommar-temperatur till 18-19 grader, långbyxor på ! 

Hela vägen upp mot SF har vi kört på Higway 1, helt vansinnigt vackert faktiskt. Stannade till några gånger på vägen för att ta kort och känna av stämningen, flera gånger har jag faktiskt fått tänka efter att jag verkligen är i USA, det är ju egentligen helt galet. Vad man också bör veta är att Highway 1 går längs med kusten hela vägen upp och när man börjar närma sig staden "Big sur" så åker man på de kringligaste och krokigaste vägarna jag någonsin sett (förom den allra krogigaste som kommer längre ner.. ), detta urartade i att jag satt och mådde så in i helvetes illa stora delar utav vägen, därför har korten blivit få men ni fattar nog ändå grejen. Till pappa: Såg flera bilar med kajaker på taken, det vore väl något, att kajaka i dessa vatten? 

I den mysiga staden Carmel stannade vi och käkade lunch, äntligen uppfylldes vår allas längtan efter att vi hittade ett italienskt matställe och vi fick käka pasta, jag valde Tortellino, smask och svälj. Sen fortsatte vi hela vägen upp mot San Fransisco och anlände runt sex-halv sjutiden. Vi checkade in på hotellet som vi hade bokat reda tidigare på morgonen via nätet, svinsmidigt och skönt att allt var fixat när vi kom fram. Hotellet heter "In on Broadway" och duger helt klart för våra tre sista dagar.

Vi drog ut en sväng på stan direkt när vi kom fram och in i HELVETE vad gatorna är upp och ner och lutningen på vägarna är helt sjuka, vi var på väg ner till Fisherman's Wharf som är en stadsdel av San Fransisco som är ett riktigt turistområde, vi knallade ut på den berömda piren "Pier 39" och jag köpte mig en fin tröja, "I love San Fransisco" som jag troligtvis använder som sov-tisha. På vägen ner dit gled vi också förbi (som jag tidigare nämnde) den krokigaste vägen i världen - "Lombar street", det såg mest komiskt ut, vi måste ta och köra ner för den innan vi åker härifrån.   

Ha det bra och ta hand om varandra ! 


















































Långbyxorna på !



Sälar längs med Highway 1



Sälar, stora som svin !



På vägen upp mot Big Sur, så fint med kringelikrokvägen med !



SANDRA



Riktigt hög bro (vet inte namn) i Big sur




Lunch i Carmel på "La Dolce Vita" 



Min Tortellini som innehöll "Veal" som vi diskuterade vad det kunde va, sen kom jag på vad det var pga av att jag sett DETTA avsnitt av Vänner, börja kolla på klippet vid 5.06



Fortsatte vår färd, ni vet på vilken väg ..



Äntligen framme i San Francisco !



Typisk bild av SF



Härlig lutning på gatan

Kommentarer


Kommentera inlägget här: