sandramedk

Ordbajs

Kategori: Allmänt

Idag på jobbet kom en kund fram till mig och ställer frågan med ett "jag-är-kissenödig-uttryck" i hela ansiktet:

"- Du vill inte öppna toaletten?"

Då undrar jag bara egentligen vad man borde svara, skulle jag dragit till med ett "- Nej, du har rätt det vill jag inte!" Jag förstår helt enkelt inte den frasen, den är ju helt idiotiskt. Varför frågar du mig om att öppna toalettdörren om du redan innan tror att jag inte vill? Varför inte istället ge mig frågan: "- Vill du öppna toalettdörren?" om du nu verkligen vill använda de orden. Annars ska jag dela med mig av ett par andra fraser ni kan använda:

"- Kan du öppna toalettdörren är du snäll?"
"- Skulle du kunna öppna toalettdörren, tack!"
"- Toaletten?" (och en vink och toalettens håll)

Varför väljer man frasen "- Du vill inte öppna toaletten?" Och han sa det inte som en fråga heller utan mer som ett uttryck eller ett påstående, det gjorde mig ännu mer förvirrad. Vill jag öppna toalettdörren för honom, lustiga man. Nej, han kan få fråga nån annan. Men öppnade jag dörren? Ja, för kunden har alltid rätt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: